OP, eli kansan suussa paremmin Osuuspankkina tunnettu finanssijätti on ollut viime aikoina otsikoissa piensijoittajien käyttämiin palveluihin liittyen, eikä suinkaan niissä hyvissä merkeissä. Varmasti kaikille suomalaisille tuttu pankki muokkaa sijoittamiseen liittyvää hinnastoaan, ja siitä on muodostunut luonnollisesti pienimuotoinen kohu. Eipä sillä, etteikö sille olisi mielestäni aihetta.

OP:n osakekaupankäynnin hinnoittelu muuttuu syksyllä merkittävällä tavalla. Tuolloin välityspalkkioista poistuu yhden prosentin kulukatto. Toisin sanoen, pienten kauppojen tekeminen OP:n kautta ei enää onnistu aivan kuten ennen, vaan toimeksiannoista menee aina vähintään seitsemän euron verran kuluja per toimeksianto. Tämä tekee pienillä summilla kaupanteon lähes mahdottomaksi.

Sen lisäksi että hintakatto poistuu, OP alkaa samalla veloittamaan taas myös salkun pitämisestä. Toisin sanoen toimeksiannot kallistuvat, ja salkun ylläpidosta joutuu myös maksamaan. Kaksi kasvavaa kulua samaan hintaan.

En ole itse OP:n asiakas, mutta koen silti olevani samassa veneessä. Minulla on Nordnet-salkun lisäksi toinen salkku myös Nordeassa, jossa on ollut käytössä samanlainen prosentin hintakatto, kuin OP:lla on vielä hetken aikaa.

Artikkelin kuva: Arto Alanenpää

Mikä piensijoittajia ahdistaa OP:n muutoksessa?

Kuten jo tekstin alussa sanoin, piensijoittaja ei voi tehdä enää kauppaa ”hiluilla” vanhaan malliin. Tämä oli varmasti monelle piensijoittajalle syy siirtää asiakkuus Nordnetistä OP:lle, sillä Nordnet ei ole vuosien painostuksesta huolimatta keksinyt pysyvää ratkaisua pikkusummien sijoittamiselle.

Yksi naurettavimmista asioista tämän OP:n hinnastosähläyksen takana on se, että tämä prosentin hintakatto julkaistiin vain alle vuosi sitten! Tässä Arvopaperin jutussa viime vuoden kesäkuun lopulla kerrottiin OP:n tulevan mukaan välittäjien hintasotaan.

Hintamuutoksen alkamis- ja päättymisilmoitusten väliin jäi todellakin aikaa alle vuosi, mikä on todella harmillinen juttu. Sijoittaminen on pitkäjänteistä toimintaa, joten myös välittäjien kannattaisi käyttäytyä pitkäjänteisesti ailahtelevaisuuden sijaan.

Tiedottaminen ontui OP:lla pahasti

Eikä ne ongelmat jääneet pelkästään hintamuutokseen, vaan myös tiedottamisen kanssa OP:lla oli havaittavissa sähläystä. Moni OP:n kautta sijoittava piensijoittaja huomasi hintamuutoksen erilaisten sijoitusfoorumien kautta, eikä suinkaan OP:n itsensä ilmoittamana. Hintamuutoksista kertova tiedote oli huhujen mukaan ympätty aivan muiden uutisten sekaan. Sen vuoksi se jäi monilta huomaamatta.

Asia oli pitkään kuin maton alla, kunnes Arvopaperi nosti OP:n hintamuutokset esiin omassa artikkelissaan maanantaina 10.6.2019. Tämä juttu julkaistiin heti aamu-kahdeksalta, mikä ilmeisesti kostutti kainaloita OP:n pääkonttorilla. Noin kuusi tuntia myöhemmin OP:n henkilöstö tiedotti samaisen Arvopaperin sivuilla, että prosentin hintakatto pysyy sittenkin – mutta vain määräaikaisena kampanjana.

OP selitti tätä uutta ”yllätyskampanjaa” unohduksella. Kuulemma alkuperäiseen tiedotteeseen piti lisätä maininta alkavasta kampanjasta, mutta se unohtui. Sattumalta asia muistui mieleen vasta, kun Arvopaperi ja Osakesäästäjien Keskusliitto nostivat asian tapetille. Uskokoon ken tahtoo.

Jos olisin itse OP:n asiakas, kiirehtisin lopettamaan oman salkkuni. En ainakaan itse jaksa mitään kampanjaetuja, sillä niiden umpeutuminen voi tulla vastaan oikeastaan koska tahansa.

Voiko OP:n sähläykset osua myös minun nilkkaani?

Itse arvostan suuresti sitä, että homma toimii välittäjän kanssa. Vaikka Nordnet onkin melko kalliinpuoleinen, en usko sieltä tulevan noin ikäviä uutisia tai kehnoa tiedottamista. Maksan ihan mielelläni varmuuden tunteesta hieman extraa.

Sen sijaan olen nyt hieman huolissani toisesta salkustani, eli Nordeasta. Nordea tuntuu olevan kanssa yksi finanssialan Matti Nykänen, joka voi yllättää koska tahansa – hyvässä tai pahassa. Kävin esimerkiksi taannoin pitkän väännön Nordean kanssa heidän valuuttatileistään ja niiden toimivuudesta. Ensiksi tiliä ei ollut ollenkaan, sitten se kuitenkin vaatimisen jälkeen löytyikin. Lopulta tili ei kuitenkaan toiminut kuten luvattiin, joten lopulta palattiin takaisin lähtöruutuun.

Tämän valuuttatilisekoilun vuoksi en ole uskaltanut Nordean salkkuun ostaa lainkaan ulkomaisia osakkeita, vaan olen vetänyt puhtaasti kotimaisin voimin. Nyt tämän case-OP:n myötä minulla voi olla toinenkin syy, nimittäin kaupankäyntikulujen muutokset.

Jos Nordea poistaisi prosentin hintakaton, lopettaisin varmasti kaupankäynnin Nordeassa. Jos taas salkun ylläpitäminen alkaisi maksaa, siirtäisin välittömästi koko roskan Nordnetiin. Ulkomaisten osakkeiden siirtäminen maksaa aivan jumalattomia summia, joten niitä ei lähtökohtaisesti kannata lähteä siirtämään välittäjältä toiselle. Eikä suomalaistenkaan osakkeiden siirto ole aivan kivutonta, sillä siirron yhteydessä kannattaa itse huolehtia datan säilymisestä. Huhupuheiden mukaan joiltakin on kadonnut siirron myötä kaikki keskihinnat ja ostopäivät.

Korostan kuitenkin sitä, ettei mikään tällä hetkellä viittaa siihen, että Nordea olisi muuttamassa hinnastoaan. Silti mielestäni kannattaa kuitenkin pitää takaraivossa jonkinlainen backup siltä varalta, että hinnastot saattavat muuttua.

Saatat olla kiinnostunut myös:
Välittäjäsota: Nordnet vs Nordea
Oikaisu: Nordean valuuttatili yhtä tyhjän kanssa
Kahden osakevälittäjän taktiikalla
Paljonko kannattaa maksaa kaupankäyntikuluja?
Mandatumilla oli painijan puheet ja laulajan lihakset

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

3 kommenttia kohteessa “OP:n palveluhinnaston sählingit pelottavat

  1. Anonyymi kommentoi:

    Eihän tuolla OP:ssa pystynyt säilyttämään muuta kuin kotimaisia osakkeita. Muiden säilytys ja valuutanvaihto toimareissa ja osingoissa maksoivat mansikoita. Eli, ei suurta vahinkoa, koska kenelläkään ei pitäisi olla 100% suomiosakkeissa.

  2. Anssi kommentoi:

    Kun Mandatumin palvelut aukesivat ja hinnasto oli todella pettymys piensijoittajien kannalta. Ainakin siihen nähden mitenkä hinnastosta annettiin olettaa.

    Niin viimmeistään tämän OP ulostulon myötä olen vetänyt foliohatun päähän ja epäilen jonkunlaista kartellia osakevälitystä tarjoavin palveluntarjoajien kesken, varsinkin piensijoittajan kohdalla.

    • RJW kommentoi:

      Joo-o, hintakilpailusta piensijoittajien eduksi rummutetaan paljon, mutta varsin hiljaista on ollut kunnollisten tarjousten kohdalla. Mandatumilta tuli suuren ennakkohehkutuksen ja muutaman kuukauden odottelun jälkeen aika keskinkertainen hinnasto. Sitten taas Nordea ja OP ovat huutaneet kovasti halvan, reilun ja selkeän prosenttihinnoittelun perään, mutta hinnasto on ollut kaikkea muuta kuin selvä; epämääräisen pituisia kampanjoita, outoja käytäntöjä valuutanvaihdon kanssa yms. Eipä ole todellista kilpailua vielä saatu ulkomaisten osakkeiden kohdalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *