Huh, huh ja huh! Eipä siitä nyt niin kauaa ole kun teille soittelin Kymppitonnin tunnusmusiikkeja, ja lupasin palata asiaan kun maaginen sata kiloa lähenee. Ja nythän tuo eilen paukahti rikki. Suomi täytti 100 vuotta 6.12.2017 ja meikäläisen blogi sai 100 kiloa täyteen 9.12.2017.

Kun keväällä huhtikuussa aloitin bloggaamisen, en järin suuria tavoitteita itselleni asettanut. Blogin piti rakentua pääasiassa kerran kvartaalissa julkaistavien salkkuraporttien ympärille, ja ensimmäinen tavoitteeni olikin julkaista edes kerran kuukaudessa joku teksti. Noh, enpä muista koska olisi viimeksi mennyt edes viikkoa ilman julkaistua kirjoitusta. Materiaalia tuntuu riittävän ja jatkuvasti päässäni kehkeytyy lisää.

Syksy on ollut aika hurjaa aikaa blogin puolella. Kuukausittainen kävijämäärä on pyörinyt jatkuvasti siellä 15 000 ja 30 000 välillä. Pidän tätä lukua todella kovana, sillä en koe markkinoivani blogia edes järin aktiivisesti. Nordnetin Sharevillessä jaan jokaisen tekstini, Facebookin Sijoituskerhossa pyrin jakamaan noin yhtä tekstiä viikossa ja Sijoitustiedon foorumi on kaikessa hässäkässä suorastaan unohtunut kokonaan.

Muistan miten marraskuun alussa asetin itselleni mielestäni hurjan tavoitteen, eli 100 000 lukukertaa rikki vuoden 2017 aikana. Tuolloin ynnäilin miten se vaatisi keskimäärin yli 500 lukukertaa per päivä, ja pidin sitä melko kovana juttuna. Noh, marraskuu oli jälleen loistava kuukausi blogata. Kävijöitä riitti tasaisen kasvavaan tahtiin. Erityisen huima viikko oli marraskuun puolivälissä, kun viikon sisään kävijöitä riitti lähes joka päivänä yli tuhat. Kävijämäärää vauhditti niin tarinat Nordean ostamisesta kuin myös Taloussanomien haastattelut. Marraskuun lopussa alkoi näyttää jo siltä, että tavoite hoituu helposti. Lopulta tavoitteeseen päästiinkin kolme viikkoa ennen deadlinea.

Ajatuksiani bloggaamisesta

On muuten todella vaikea arvella etukäteen tekstien suosiota. Välillä tuntuu että ihan hassutkin tekstit saavat paljon lukijoita, ja taas ne mihin panostan paljon jäävät vailla suurempaa huomiota. Joskus harmittaa kun paljon panostamani teksti ei saa tuulta alleen, mutta joku äkkiä hutaistu teksti vailla sen suurempaa pääpointtia saa taas paljon lukijoita. Vaikka olen blogannut nyt noin 9 kuukautta, niin silti todella paha sanoa millaiset tekstit lukijoita kiinnostavat. Tästä samasta juteltiin joskus Sharevillen Sijoitusbloggaajat-yhteisössä. Mitkään yhtiöanalyysit eivät tunnu kiinnostavan kovasta pohdinnasta huolimatta lukijaa, mutta taas jotkut hassuttelutekstit saavat paljon lukukertoja.

Erityisesti otsikot ja niiden vaikutus lukijamääriin naurattavat meikäläistä. Minä tykkään tehdä otsikoihin pieniä hassutteluja, sanaleikkejä tai muuta nerokasta. Totuus taitaa kuitenkin olla, että tylsääkin tylsemmät otsikot saavat lukijan klikkaamaan linkkiä helpommin. Esimerkkinä vaikka viime aikojen luetuin tekstini ”Osto: 1000 kpl Nordeaa rikki”. Hirveän tylsä otsikkona, mutta sai blogiini lähes 5000 lukijaa kahteen päivään. Enemmän kuin jopa taannoinen Taloussanomien juttu. Ei ehkä uskoisi ihan heti.

Minun tekisi hirveästi mieli kirjoittaa myös sijoittamisen ulkopuolelta enemmänkin. Työllistymisestä, yrittämisestä, kenties jopa opiskeluista. Onhan työllistyminen aika pitkälle kuitenkin sijoittamisen pohja. Ilman työtä kykenet harvemmin raapimaan euroja sijoittamista varten.

Kuvittelitko jo päässeesi eroon kaikesta Suomi100-hehkutuksesta? Et ainakaan vielä. 

Tulevaisuudesta ja tavoitteista

Meikäläinen on viime aikoina yrittänyt raapia aikaa blogin ulkoisen olemuksen parantamiseen. Olen yrittänyt lueskella oppimismielessä näitä Suomen parhaiden bloggaajien tuotoksia, jotta sieltä kenties tarttuisi jotain myös kaltaiseni amatöörin taitoihin. Onhan tämän blogin visuaalinen puoli aika lapsen kengissä, etenkin kun vertaa sitä johonkin naisten lifestyle-blogeihin.

Tekstejä lepäilee tällä hetkellä kirjoituspöydällä useita kymmeniä. Näistä varmaan noin kymmenen olisi about valmiita julkaistavaksi, mutta pyrin pitämään kiinni 1-2 julkaistun kirjoituksen tahdista viikossa. Ei siis makeaa mahan täydeltä.

Tavoitteena ensi vuodelle olisi visuaalisen ilmeen parantamisen lisäksi miettiä jonkinlaista laajempaa markkinointia. Tällä tätä vedetään täydelliseltä harrastepohjalta, ja silti tänne a) löytää monet lukijat sekä b) tuntuvat vielä pitävän lukemastaan.

Numeroituja tavoitteita ensi vuodelle voisin asettaa keskimäärin 0,5 euron mainostulot per päivä, sekä 200 000 lukukertaa vuodessa (eli noin 550 per päivä läpi vuoden). Kovia tavoitteita, mutta mielestäni tavoitteet pitää asettaa aina yläkanttiin. Mainostuloista muuten lupaan kirjoittaa teille ensi kesänä lisää. Kerään vain ensin aineistoa vuoden ajalta.

Seuraava virstanpylväs 1 000 000 lukukertaa

Jatketaan taas tyyliä jossa seuraavan kerran vastaavia tekstejä kirjoitellaan kun yksi nolla putkahtaa lisää blogin perään. Mikäli edellä antamani 200 000 lukukerran tavoitteet onnistuvat, menee tuohon aikaa 4,5 vuotta. Eiköhän tuona aikana keretä se pörssiromahduskin kokea. Liekö koko blogi saati kirjoittajakaan ole pystyssä noin pitkän ajan päästä? Jaa-a.

Kun viimeksi kirjoitin kymppitonnin ylittymisestä, joku Sharevillessä kehui minun olevan Veikkausliiga-tason bloggaaja. Tampereella kun jossain futismatsissa oli edellisenä päivänä ollut 5000 katsojaa, ja joku lukija mietti miten blogissani on käyty kahden Veikkausliiga-pelin edestä.

Tuolla logiikalla voisin kehua nyt olevani KHL-tason kirjoittaja. Viikko sitten Jokerit keräsi ulkoilmaotteluun SKA:ta vastaan Kaisaniemeen 17 645 katsojaa. Se on KHL:n uusi katsojaennätys. Jos tuota lukemaa lähtee suhteuttamaan blogiini, nuo 100 000 lukijaa vastaa lähes kuutta KHL:n yleisöennätystä. Isoja lukuja, pakko myöntää. Vaikka samaan hengenvetoon myönnän että kun on kirjoittanut 67 eri tekstiä, niin onhan tuolla monet lukukerrat samoilta henkilöiltä. Eli aivan verrannollinen tänä vertaus ei ole.

Kiitän kuitenkin kaikkia blogiani lukeneita tasapuolisesti! Otan vastaan yhä palautetta blogini ulkoasusta, sisällöstä tai ihan mistä vain. Lähestyä voi niin kommenttien kautta, Sharevillen yksityisviestien tai sähköpostin kautta. Sähköpostia voi lähettää osoitteeseen RJWblogi @ gmail.com. Shareville-profiilini linkki löytyy alta.

Kiitos vielä kerran.

https://www.shareville.fi/widget/portfolio/31999/positions

Saatat olla kiinnostunut myös:

Tuhat kertaa kiitos

Kymmenen tuhatta kertaa kiitos

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

5 kommenttia kohteessa “Sata tuhatta kertaa kiitos!

  1. Rahamiäs kommentoi:

    Onneksi olkoon, todella hieno saavutus! Sinun blogisi on yksi mielenkiintoisimmista suomalaisista sijoitusblogeista. Seuraan säännöllisesti.

    (Pakko tunnustaa, että aluksi meni aina Inssinosingot ja Osinkoinsinööri -blogit sekaisin 🙂

    • RJW kommentoi:

      Kiitos kannustavasta kommentista!

      Täytyy myöntää, en pidä blogin nimestä ollenkaan. Periaatteessa halusin tämän olevan metsätalousinsinöörin sijoituspäiväkirja, mutta blogin osoitteeksi tuollainen sanakaksikkohirviö kaikkine ääkkösine ja öökkösine olisi kamala kirjoitettavaksi. Siitä tuli keksintö Inssin osinkojen käyttö vähän siellä täällä. Harmillisesti en tiennyt Osinkoinsinöörin blogista ja siksi astuin kyllä aika ilkeästi oman blogini nimellä hänen varpailleen. Plus muutenkin tuo osingot-liite nimessä on vähän… noh, ei se ainakaan omaperäinen ole. Katsellaanpa siis keksinkö joskus blogille parempaa nimeä.

  2. Osinkokuningas kommentoi:

    Hienoa, hyvää työtä =)

    Vielä pari vinkkiä, harkitse google analyticsin käyttöönottoa. Sitä on helppo modata niin että botti vierailijat poistuvat statistiikasta. Tuossa bloggerin omassa kävijälaskurissa niitä ei ole mitenkään siivottu pois.

    Itse olen miettinyt visuaalisuudesta niin että sijoittaminen on niin tylsä aihe että siinä mennään sisältö edellä ja kuvat/visuaalisuus eivät ole ihan niin tärkeitä juttuja kuin esim jossain valokuvaus tai matkailublogissa 😀

    • RJW kommentoi:

      Joo olen myös kuullut miten Bloggerin omat lukemat ovat vähän mitä ovat. Google Analyticsiin tein jonkinlaiset tunnukset pari viikkoa sitten, mutta jostain syystä en saanut auki mitään tietoja blogistani. Pari päivää odottelin kunnes asia pääsi unohtumaan. Nyt viime päivät olleet sellaista kiirehtimistä, etten ole ehtinyt edes muistaa Analyticsiä. Täytynee varmaan joululomalla perehtyä asiaan syvemmin.

      Visuaalisuudesta muuten samaa mieltä. Sijoitusblogiin tullaan yleensä lukemaan painavaa asiaa ja ulkoinen olemus saa olla mitä tahansa, sillä sisältö ratkaisee. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa että voisihan tämä olla paljon selvempi. Oman salkun sisällön jakaminen kokonaisuudessaan kesti kohdallani puoli vuotta, vaikka se oli to do-listani kärkipäässä. Seuraava askel taitaakin olla Google Sheetsiin tutustuminen, sillä salkun avaaminen Nordeaan muuttaa salkkuni sisällön vielä aiempaakin monimutkaisemmaksi. Kenties Sheetsin avulla hieman visuaalinen ilmekin paranisi.

  3. Anonyymi kommentoi:

    Mukavaa tekstiä, kiva blogi!
    Kun lukija maksaa monta kymppiä blogistasi/ilta ja lukijoita on yhtä paljon kuin Hartwall-areenalla, olet Khl-tasolla (+ja teet silti karmeaa tappiota kovista tuloista huolimatta) ������

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *