Nordnetilla on parhaillaan menossa kampanja nimeltään Mid Capin messiaat. Kampanja keskittyy siis kolmeen mid capin (keskikokoiset yhtiöt) messiaaseen, eli hyvin menestyneeseen yhtiöön. Nämä kolme yhtiötä ovat Verkkokauppa.com, Taaleri ja Pihlajalinna. Kampanjan aikana näitä kolmea yhtiötä voi kaupata ilman välityspalkkioita.

Nopeasti ajateltuna kampanja vaikuttaa hyvältä ostopaikalta. Nyt saisi ostettua (tai miksei myytyäkin) yhtiöitä ilman kaupankäyntikuluja, eli halvemmalla kuin yleensä. Piensijoittajan kannattaa ehdottomuusasti repäistä ostohousut jalkaan, repiä kaikki mahdollinen käteinen raha säästöpossuista sekä patjojen alta ja lähteä ostoksille.

Vai kannattaako sittenkään? Pohdiskellaanpa heti syvemmin, ja kenties hieman kriittisemmin.

Kampanja pitää sisällään hyvin pienen otannan verran yhtiöitä, eli vain kolmea. Kampanja kesto onkin jo ihan hyvä, sillä kampanja kestää kolme viikkoa. Lisäksi kampanjassa on rajoitteena minimissään 500 euron toimeksianto, sekä maksimissaan 100 toimeksiantoa kampanjan aikana per piensijoittaja. Noh, toimeksiantojen määrästä homma tuskin jää kenelläkään kiinni. Enpä usko että kukaan jaksaa jokaisen neljäntoista pörssipäivän aikana tehdä yli seitsemän kauppaa.

Kaupankäyntikulut

Aloitetaan vaikkapa tuosta 500 euron minimistä. Tämä on vähän hassu rajoite kampanjaan omasta mielestäni. Tällä rajoituksella siis karsitaan heti kättelyssä kampanjan ulkopuolelle suurin osa piensijoittajista, eli sellaiset joilla olisi kaivaa ehkä pari sataa euroa kampanjaa varten. Vaan ei, kampanjaa hyödyntääkseen täytyy olla valmis sijoittamaan vähintään 500 euroa.

Toimeksiannon minimisumma on myös siinä mielessä hassu, että se karsii pois ne piensijoittajat, jotka kampanjasta nimenomaan hyötyisivät eniten. Pienillä summilla pelattaessa kaupankäyntikulut nousevat usein niin suuriksi osiksi kaupan hintaa, että se tekee sijoituksesta väkisin kannattamattoman. Hyvä nyrkkisääntö kaupankäyntikuluille on, että ne saavat olla maksimissaan prosentin kaupasta. Normaali Helsingin pörssin toimeksianto Nordnetissä tasolla 4 maksaa sijoittajalle 9 euroa, eli prosentin kuluihin päästäkseen täytyy sijoittaa vähintään 900 euroa. Kaikki alle sen ylittävät prosentin nyrkkisäännön. Ei ole järkeä sijoittaa satasta, ja maksaa kaupasta 9 euroa eli 9 % kaupankäyntikuluja. Tällöin joudut usein venaamaan vuoden tai kaksi, että sijoituksen tuotto ehtii saavuttaa omat kulut pois.

Tästä päästäänkin siihen, että eniten kampanjasta hyötyvät tasan 500 eurolla sijoituksia tekevät. Normaalisti toimeksianto maksaa sen 9 euroa, eli 1,8 % (9e:500e). Suurimmillaan kampanjan alennus on siis alle 2 %! Esimerkiksi tonnin sijoittava säästää enää 0,9 % (0e:1000e).

Laskuharjoituksia

Onko korkeimmillaan 1,8 %:n alennus sitten kuinka merkittävä? Mielestäni sitä tulisi suhteuttaa normaalin pörssipäivän tarjoamiin kurssiliikkeisiin. Otin tätä blogikirjoitusta varten esimerkiksi tiistain 21.11.2017. Kyseinen tiistai oli aika tasainen pörssipäivä, Helsingin yleisindeksi OMXH pysähtyi illalla lukemiin +0,11 %. Se on mielestäni sopivan tasainen päivä lähteä laskemaan kuinka suuri osa pörssiyhtiöiden kursseista eli jompaan kumpaan suuntaan enemmän kuin 1,8 %. Päivä ei ollut voimakas nousu- tai laskupäivä, eikä se sisältänyt merkittäviä tulosjulkistuksia, jotka olisivat saattaneet värittää laskelmiani.

Kopioin päivän päätöskurssit Exceliini, ja suoritin hieman laskutoimituksia. Helsingin pörssissä on 121 yhtiötä, ja ensiksi tästä on hyvä poistaa Talvivaaran johdolla sellaiset yhtiöt, joilla ei käydä kauppaa. Yhtiöitä putosi tässä vaiheessa neljä pois, eli laskuissa muka on 117 yhtiötä.

Seuraavaksi tutkin miten kurssit ovat kyseisen tiistain aikana muuttuneet. Kaikkiaan 44 yhtiötä päätti päivänsä plussan puolelle kärjessään Revenio Group (+4,9 %). Pakkasen puolelle päätyi 63 yhtiötä, Nurminen Logistics (-4,67 %) hännän huippuna.

Seuraavaaksi etsitään näiden 117 yhtiön joukosta ne jotka ovat joko nousseet yli 1,8 %, tai lasketellet yli 1,8 %. Kuusi eri yhtiötä nousi yhtä paljon tai enemmän kuin 1,8 %. Laskijoiden puolella luku oli 14. Nämä kaksi joukkoa kun lasketaan yhteen, saadaan 20 yhtiötä. Sitten kun verrataan tuota joukkoa koko joukkoon, eli 117 eri yhtiöön, saadaan tulos miten 17,1 % yhtiöistä lasketteli tai nousi kampanjan suoman alennuksen verran. Yhdessä päivässä.

Korotetaan panoksia hieman. Minä olen Nuorten Osakesäästäjien jäsen, ja siksi olen aina vähintään tasolla 3 kaupankäyntikuluissa, eli 7e per toimeksianto. Suosittelen muuten muillekin Osakesäästäjien jäsenyyttä, siellä raha ei mene hukkaan. Otetaanpa samat laskut hieman halvemmilla kaupankäyntikuluilla, eli lasken paljonko minä itse henkilökohtaisesti tuosta kampanjasta hyötyisin. Korkeimmillaan hyötyisin 1,4 % (7e:500e).

Sitten taas tutkitaan Excelistä kuinka moni yhtiö nousi tai laski 1,4 % tai sitä enemmän. Luonnollisesti yhtiöitä löytyi nyt aiempaa enemmän. Näillä luvuilla 11 yhtiötä nousi ja 18 laski tarvittavan määrän, tekee 29 yhtiötä. Nyt jo peräti melkein joka neljäs yhtiö (24,8 %) mahtui tuohon haarukkaan.

Se mitä näillä luvuilla haluan todistaa, on että kampanjan muodostama alennus kuittaantuu parhaimmillaan jo yhden ”normaalin” pörssipäivän aikana. Sen vuoksi kannattaisi ennemmin kytätä hyviä ostopaikkoja, kuin kytätä hyviä kampanjoita.

Mitä enemmän ehtoja, sitä kannattamattomampi kampanja

Hyvänä nyrkkisääntönä kampanjalle on se, että mitä ankarampi seula kampanjaa koskevilla kaupoilla on, sitä turhempi se on. Esimerkkinä vaikka taannoiset Nordnetin ”Euron kampanjat”, joissa tiettynä päivänä kaikki Helsingin pörssin kaupat maksoivat yhden euron. Näissä kampanjoissa ei yleensä ollut mitään minimirajaa toimeksiannoille, vaan huoletta pystyi ostamaan ihan vaikka vain yhden osakkeen. Kaupankäyntikulut olivat tuolloinkin samat euron.

Eräällä foorumilla törmäsinkin kaveriin, joka oli kampanjan kautta ostellut sijoitusmielessä kymmenistä yhtiöistä vain yhtä osaketta. Sijoituksen idea piileskeli siinä, että tuolla yhdellä osakkeella saat oikeuden osallistua yhtiökokoukseen, ja näin pääset siis kerran vuodessa syömään ja juomaan omistamasi pörssiyhtiön piikkiin. Saattaisin itsekin tehdä vastaavaa, mikäli meillä Keski-Suomessa olisi muitakin pörssiyhtiöitä kuin Keskisuomalainen. Homman kannattavuus katkeaa nimittäin heti siihen, jos joutuisin päivittäin ostamaan junalippuja Helsinkiin.

Tuollaista kampanjaa minä pitäisin lähtökohtaisesti hyvänä. Siinä saat itse tehdä yhtiövalinnat sen sijaan että välittäjä antaisi pari hassua vaihtoehtoa. Lisäksi siinä ei ollut mitään ehtoja toimeksiantojen suuruudelle, mikä saattoi antaa piensijoittajalle jopa kymmenien prosenttien hyödyt kampanjasta. Esimerkiksi tuo yhtiökokouksien ruokia kyttäävä sijoittaja säästi varmasti kaupankäyntikuluista sievoiset summat rahaa. Jos jotain risuja noista Euron kamppiksista pitää keksiä, se tulee siitä että ne on rajattu yhteen päivään. Tosin ymmärrän keston rajaamisen, sillä tekeehän myös Nordnet bisnestä.

Kampanja ei tee koskaan yhtiöstä parempaa sijoituskohdetta

Meikäläinen on kantapään kautta oppinut miten aina ei kannata tuijottaa pelkkää välityspalkkiota. Kerran menin tankkaamaan H&M:ää, ihan vain koska kuluton kampanja. En muista yhtään mikä tai millainen kampanja oli kyseessä. Olisiko ollut sellainen, että jokaisesta pohjoismaasta annettiin yksi yhtiö jota sai ostaa ilman kaupankäyntikuluja? Kyseisen kaupan olen tehnyt 1.3.2016, muistaako joku mikä kamppis oli kyseessä?

Kuitenkin, minulla oli ennen kampanjaa tarkoitus sijoittaa johonkin toiseen yhtiöön. Vähän menee arvailuksi, mutta olisiko kyseessä ollut norjalainen lannoitevalmistaja Yara International? Nähtyäni kuitenkin Nordnetin kampanjan, päätin jostain typerästä syystä sijoittaa kyseiset rahat Henkka&Maukkaan. Luultavasti yksi suurimpia syitä kampanjan lisäksi oli H&M:n osakekurssin alentaminen, sillä osakekurssi oli tuolloin muutamaa prosenttia ostohintani alapuolella. Niin ja olihan osake vastikään ollut salkussani selvästi plussalla, joten kai sekin asia kolkutti takaraivossa.

Summa jolla H&M:ää ostin, oli 1197 euroa, eli kympin alennus kaupankäyntikuluissa teki sellaisen 0,8 %:n säästön. Eli ei kovin kummoinen säästö edes. Sen sijaan H&M:n osake on laskenut vajaassa parissa vuodessa yli 30 %, kun taas ensiksi himoitsemani Yara on noussut 18 %. On sanomattakin selvää, että meikäläinen säästi nyt väärässä paikassa. Koitin tarttua putoavaan puukkoon, mutta saaliiksi siitä sain vain haavan sormeeni puukon tipahtaessa lattialle.

Eli muistutuksena huomioikaa, ettei mikään välittäjän kampanja tee koskaan yhtiöstä yhtään sen parempaa sijoituskohdetta. Älkää tehkö kuten minä tein, eli katsotte lähinnä pelkkää kaupankäyntikuluja, ja niiden perusteella vaihdatte sotaratsuanne. Jos uskotte että Kesko on parempi sijoituskohde kuin Verkkokauppa.com, Sampo parempi kuin Taaleri tai Suomen Hoivatilat parempi kuin Pihlajalinna, niin pitäkää oma päänne! Se maksimissaan 1,8 %:n säästö kaupankäyntikuluissa katoaa usein jo parin päivän markkinaliikkeiden aikana. Vaikka kaupankäyntikuluja on tärkeä seurata, välittäjän kaupankäyntikulut eivät saa ikinä olla peruste toimeksiannolle. Välittäjän tarjoukset eivät nimittäin vaikuta itse yhtiöön pätkääkään.

Mustan perjantain tuskaa

Marraskuun lopulla on Suomessa vietetty eräänlaista Black Week ja Black Weekendiä. Tämän Yhdysvalloista apinoidun tapahtuman Suomeen toi muutama vuosi sitten rallikuski Marcus Grönholm, ja se onkin nyt ottanut paikkansa myös härmäläisessä marraskuussa. Varsinainen Black Friday osui perjantaille 24.11.2017.

Erityisesti Sharevillessä porukka odotti vesi kielellä Nordnetiltä jonkinlaista kampanjaa Black Fridayn kunniaksi. Kai ne huhut lähtivät liitämään siitä, että Nordnet järjesti ainakin Tanskassa ja Ruotsissa ihan asialliset Black Friday-kampanjat. Samoin Suomessa Nordea ilmoitti USA-osakkeista ilman välityspalkkiota.

Kuvakaappaus Nordea Investorin etusivulta, josta kampanja ilmenee. 

Vaan Suomen Nordnet ei tämän kirjoituksen julkistamista ennen antanut mitään melua itsestään Black Fridayn kunniaksi. Liekö sitten parin edellisen kampanjan vihainen vastaanotto tehnyt tehtävänsä tässä, ja tällä kertaa päätettiin olla tarjoamatta asiakkaille yhtään mitään.

Osa porukasta piti peukaloita pystyssä läpi päivän, että illalla julkaistaan vielä jonkinlainen USA-kampanja, jossa perjantain kunniaksi Jenkki-osakkeita kaupattaisiin ilman välityspalkkiota. Minä en itse henkilökohtaisesti järin positiivisesti ilahdu nopeasti ohitse menevillä yllätyskampanjoista. Mielestäni kampanjoista tulisi tietää joko paria päivää etukäteen, tai kampanjan keston tulisi olla useita päiviä. Sellaiset kampanjat, jotka umpeutuvat kahdeksan tunnin kuluttua julkaisustaan, aiheuttavat suurella todennäköisyydellä hätäisiä osto- tai myyntipäätöksiä. Itse tykkään pohdiskella mahdollisia sijoituksiani pari päivää ennen nappulan painamista, joten varmaan jättäisin sellaisen kampanjan hyödyntämättä. Muutaman euron säästö ei mielestäni oikeuta tekemään hätiköityjä päätöksiä.

Vielä muistutuksena ”kampanja-ansasta”

Koska tekstissä on käsitelty kampanjan mahdollisesti mukanaan tuomia ongelmia, on loppuun hyvä palata vielä lyhyesti elokuiseen blogikirjoitukseeni. Siinä varoittelin lukijoitani ”kampanja-ansasta”. Tässä Mid Capin messiaiden kohdalla tuota vaaraa ei juurikaan ole, johtuen 500 euron minimistä toimeksiannoissa. Niissä kamppiksissa missä alarajoitusta ei ole, on vaarana sortua kampanja-ansaan, missä täytät salkkusi hyvin pienillä erillä yhtiöitä.

Erityisesti tämän ansan vaarassa oltiin kesällä, kun Nordnetilla oli käynnissä #pikkukaupat-kampanja. Tuolloin toimeksiannon maksimi oli säädetty 200 euroon. Ansan pystyi välttämään näppäilemällä useita eri toimeksiantoja samasta yhtiöstä, eli lopulta salkussa toivottavasti oli useamman satasen edestä saman yhtiön osakkeita. Pahimmassa skenaariossa piensijoittajan salkku on täynnä useita pieniä, maksimissaan 200 euron ”nökkösiä”. Kampanja-ansa tästä muodostuu siinä vaiheessa, kun näistä pienistä eristä haluttaisiin eroon. Kampanjan ulkopuolella peliin astuvat normaalit kaupankäyntikulut, eli useimmilla 9e/toimeksianto. Jos piensijoittajalle tulee tarve muuttaa osakkeet käteiseksi, vievät 4,5 %:n kaupankäyntikulut (9e:200e) varmasti leijonanosan mahdollisista voitoista.

Tuntematonta piensijoittajakolleegaa lainatakseni; ”ei ole mitään järkeä tehdä likvidistä sijoitusmuodosta kuten osakkeet epälikvidistä.

Saatat olla kiinnostunut myös:
Vielä ehdit välttää kampanja-ansan
Kesän pikkukaupasta syksyn pikkuarvontoihin

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

3 kommenttia kohteessa “Ethän anna kampanjan sokaista itseäsi?

  1. Anonyymi kommentoi:

    NN kamppiksessa sai ostaa 1.3. neljää osaketta ilman välityspalkkiota Apple, Nokia, H&M ja Statoil. Ostin Applea, H&M ja Statoilia. Statoil +30% H&M -32% Apple +78%. Nokiaa en ostanut, se olisi -25%.

    • RJW kommentoi:

      Kiitos tästä! Tämä selventi luultavasti omia tuolloisia ajatuksiani. Veikkaan että HM B:n tankkaaminen johtui myös siitä, että se oli "vähiten huono" yhtiö kampanjasta.

      Nokia: yhtiö jonka omistajat tuntuvat välillä suorastaan uskovaisilta. On ollut viimeiset neljä vuotta ostopaperi, vaikka kurssikehitys ollut aika nihkeää. En usko omistavani yhtiötä ainakaan lähivuosina.
      Novo Nordisk: Jäi ostamatta koska tanskalainen osinkoverotuskäytäntö. Mieluummin ostan yhtiötä "käytännön ohitse" Superrahasto Tanskan kautta.
      Statoil: Norjaan ja etenkin öljyyn sijoittamisen olen nähnyt melko riskisenä, eikä se kiinnosta minua nyt.
      Apple: Applesta tulen kirjoittamaan blogissa tulevaisuudessa isomman kirjoituksen. En oikein tiedä pidänkö Applea oksettavana vai rakastettavana yhtiönä. Löydän nimittäin molempiin vahvat perusteet. Lisäksi Appleen sijoittaminen jäi luultavasti kulujen takia, pelkäsin että 1100e sijoitus ja 15e myyntikulut aiheuttavat salkkuuni tekstissä mainitun kampanja-ansan.

    • Anonyymi kommentoi:

      Tuo Novo taisi unohtua. Ja silläkin kehitys samaa luokkaa kuin Noksulla ja H&M:llä, että todellakin ostopäätökset pitää tehdä aivan muista syistä kuin kaupankäyntipalkkioista. Parempia kamppiksia on olleet NN:llä ne viikot kun SP500 osakkeet ovat olleet ilman välityspalkkioita. On saanut lisäillä jo omistamia osakkeita muutamia kappaleita. Vähän niinkuin osingot takaisin sijoittamista.

      Ja Applesta, on kyllä äärettömän vaikea sijoituskohde. Periaatteessa tällä hetkellä maailman parhaita yhtiöitä Alphabetin kanssa, mutta yhtiö on kallis ja tuotteet kalliita. Itellä macbook ja iPhone, ei valittamista, en vaihtaisi windowsiin tai androidiin, mutta miten näillä tuotteill noin suuri firma pystyy kasvamaan? Yksi asia missä Apple on äärimmäisen hyvä, on hinnoittelu. Ne tietää tasan miten ihmiset saadaan maksamaan, ja ne varmasti tutkii paljon hinnoittelua. iPhone on ollut 5:n jälkeen järjestään pettymys, ja tuntuu että siinä on kauan menty aivan minimituotekehityksellä ja silti tahkotaan rahaa. Applen käyttöjärjestelmä+brändi on tällaiselle alalle yllättävän kova vallihauta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *