Todettakoon heti alkuun ettei naislukijoiden kannata repiä pelihousujaan tuosta otsikosta. Oli vain pakko käyttää näin mehevän provosoivaa tekstiä otsikossa, kun se kerrankin tekstiin niin näppärästi sopi.

Viime aikoina on jälleen pulpahtanut pintaan tutkimustulos siitä, että naiset ovat tilastojen valossa miehiä parempia sijoittajia. Asiahan ei ole mitenkään uusi, sillä ainakin itse muistan jo useamman vuoden puhuttaneen samasta asiasta. Naiset saavat tilastojen mukaan keskimäärin parempia tuottoja sijoituksilleen kuin miehet.

Näissä tutkimuksissahan on verrattu siis osakesijoituksia tehneitä naisia osakesijoituksia tehneisiin miehiin. Eli molemmista sukupuolista on pudotettu pois ne tapaukset, jotka seisottavat säästöjään joillakin nollakorkoisilla pankkitileillä.

Mikäli otettaisiin huomioon aivan kaikki sukupuolensa edustajat, menisivät luvut luultavasti melko lailla uusiksi, sillä naisista vain hyvin harvat ovat uskaltautuneet rahojaan sijoittamaan. Hyvä esimerkki tästä saatiin eräässä Nordean teettämässä tutkimuksessa, missä valitettavan monet suomalaiset tyytyivät jopa alle prosentin tuottoihin.

Nordnet julkaisi taannoin omia tilastojaan, joista ilmeni miten vuonna 2017 vain 27,5 % Nordnetin asiakkaista on naisia. Eli kolme neljästä Nordnetissa salkkua pitävistä asiakkaista on miehiä. Tilastot ovat kuitenkin jonkin verran parantuneet ajan myötä, sillä vuonna 2021 Nordnetin asiakkaista on jo peräti 36 % naisia. Suomessa naisten osuus Nordnetin asiakaskunnasta on myös suurin verrattuna muihin Pohjoismaihin.

Voidaankin sanoa, että ne naiset jotka ovat uskaltautuneet sijoittamaan rahojaan pankkitileiltä osakkeisiin, ovatkin menestyneet hommassa varsin mallikkaasti.

Miksi naiset menestyvät?

Mistä tämä yleistys sitten johtuu? Tutkijat ovat todenneet jutun liittyvän pääasiassa siihen, että naiset ovat osakemarkkinoilla paljon passiivisempia, eli tekevät vähemmän kauppaa. Miehet taas tykkäävät veivata enemmän omistuksiaan, välillä ostaen ja välillä myyden. Naiset tuntuvat noudattavan tarkemmin hyväksi havaittua buy & hold-taktiikkaa kuin miehet, ja tästä aiheutuu tilastojen mukaan naisille keskimääräistä parempi tuotto.

Tunnetusti buy & hold-taktiikka toimii paremmin kuin osakkeiden aktiivinen vaihtelu. Koska ennustaminen on tunnetusti vaikeampaa kuin taustapeiliin katsominen, on käytännössä mahdotonta kyetä ostamaan aika pohjilta ja myymään huipulla. Lisäksi kaupankäyntikulut sekä ostaessa että myydessä osakkeita polttavat voittojasi. Ja lopuksi vielä Verohallinto vaatii voitoista osansa.

Kuten jo otsikossakin totesin, minun taktiikkani taitaa osua enemmän naisten puolelle kuin miehisiin raameihin. Minä kuulun B&H-sijoittajiin. Näiden reilun viiden vuoden aikana olen myynyt osakkeita vain kolmesti.

Kerran enimpiä Fortumeita pois kun yhtiön tulevaisuudesta ei ottanut kukaan selkoa. Menneenä kesänä siivosin salkkuni pienet siivut Metsoa ja Valmetia pääasiassa Nordnetin kampanjan vuoksi. Pääsin kerrankin halvalla eroon pienistä (200-600e) omistuksistani.

Missä miehillä mättää?

Miksi miehet sitten eivät malta istua omistustensa päällä, vaan haluavat väkisin tehdä aktiivisemmin kauppaa? Mikä tekee miehistäjoskus päättömiä duracel–pupuja, jotka tekevät peliliikkeitä ihan vain liikkumisen ilosta?

Eiköhän tässäkin vaikutuksensa tee poikien kilpailuvietti. Pojat tuntuvat kilpailevan läpi elämänsä eri aiheista, jo pikkupojat ottavat jatkuvasti erilaisia juoksukilpailuja, teini-iässä tapellaan kenen mopo kulkee kovinta vauhtia ja aikuisiällä ostellaan kilpaa autoja, moottoripyöriä, viihde-elektroniikkaa tai muuta statussymboliksi kelpaavaa.

Näin arkielämässä, mutta kilpailla voidaan myös sijoitusmaailmassa. Yleisimmin varmaan kilpailuvietti osakesijoittamisessa liittyy indeksien voittamisiin. Etenkin nyt härkämarkkinassa ei tahdo riittää pelkkä voiton tekeminen, vaan voittoa pitää saada keskivertoa, indeksiä tai kaveria enemmän.

Olen oikeastaan itsekin huomannut vähän miesmäisiä piireitä joskus sijoittamisessani. Indeksejä tulee kytättyä satunnaisesti, samoin seuraamieni Shareville-käyttäjien tuottoja.

Minä olen kuitenkin koittanut keskustella itseni kanssa siitä, mitkä omat tavoitteeni sijoittamisessa ovat. Olenkin tullut siihen tulokseen, että pääasiallinen tavoiteeni indeksien lyömien sijaan on kasata itselleni mahtava osinkosalkku. Mahtava osinkosalkku pitää sisällään paljon ”tylsän vakaita” osinkolappuja, ja näitä haalimalla saatan tietoisesti jäädä jälkeen indeksille. Mutta mitä sitten?

Kenties tästä edellä mainitusta kilpailusta johtuen, miehet ottavat naisia selvästi enemmän riskiä osakemarkkinoilla. Tästä syystä joidenkin miehien kohdalla sijoittaminen tuntuu menevän jo uhkapelin puolelle, kun salkkuihin ostellaan erilaisia ”toivotaan toivotaan”-osaston osakkeita. Olisi mielenkiintoista kaivaa jostain esimerkiksi Talvivaaran piensijoittajien tilastoja. Veikkaan että Talvivaaran omistajista löytyy vielä keskivertoa enemmän miehiä.

Kohti indeksejä ja sen yli

Myös miehinen itsevarmuus voi koitua lopulta taakaksi. Tässäkin voidaan palata tuohon indeksin voittamiseen. Mikäli alla on jo jonkinlainen indeksin voittaminen, se ei kuitenkaan ole tae myös tulevasta voittamisesta. Tällöin sijoittajan pään sisällä voi indeksin lyöminen nousta niin sanotusti hattuun, ja tämän seurauksena luotto omiin taitoihin kasvaa turhankin suuresti. Liika itseluottamus taas voi aiheuttaa kalliita ohilyöntejä.

Yleensä vitsaillaan sillä, että naiset ylitulkitsevat asioita arkielämässä. Hieman kieli poskessa voisin heittää, että sijoitusmaailmassa roolit kääntyvät täysin päinvastoin. Jotkut miehet lukevat pörssiuutisia turhankin tarkalla silmällä. About jokaisen yhtiötä käsittelevän uutisen kohdalla mietitään miten tähän pitäisi suhtautua, ostaa, myydä vaiko holdata?

Noh, disclaimerina täytyy myöntää että nämä ovat vain pohdintoja ja arvailuja mistä erot voisivat mahdollisesti johtua. Mitään absoluuttista totuuttahan asiaan ei edes voida saada, koska miehet ja naiset ovat kuitenkin kaikesta huolimatta yksilöitä. Nämä kovalla kädellä tehdyt yleistämiset ovat aina vähän niin ja näin.

Kaikesta huolimatta on kuitenkin sääli, ettei näistä mairittelevista tilastoista huolimatta naisia tunnu sijoittaminen kiinnostavan. Viime aikoina Suomessa onkin noussut paljon erilaisia naispuolisia sijoitusbloggareita, sekä julkisuudesta tuttuja piensijoittaja-naisia. Toivottavasti he saavat esimerkillään innostettua muita naisia mukaan.

”Kuten tytöt” -terminä

Palataan lopuksi vielä hetkeksi tuohon provosoivaan otsikkooni. Ei jätetä hyvää ja pontiaalista aihetta ihan vain otsikkotasolle.

Minä ysärin alun lapsena, ja 2000-luvun alun koululaisena olen vielä ehtinyt törmäämään koulumaailmassa opettajien ”kuin tytöt”-lausahduksiin. Yleensä niitä ovat viljelleet jotkut ”vanhemmat valtiomiehet” esimerkiksi liikuntatunneilla.

Vielä minun ikäluokka saattoi joutua joidenkin opettajien suusta kuulemaan esimerkiksi pesäpallo-tunneilla miten palloa heitetään kuin tytöt. Eiköhän nämä termit ole pyritty ihan aiheesta siivoamaan nykyaikana pois kouluista.

Intiimihygieniatuotteita markkinoiva Always kehitteli muutama vuosi sitten mahtavan kampanjan #LikeAGirl. Suosittelen katsomaan alta kampanjan mainosvideon. Always kuuluu muuten Procter & Gamblen tuotevalikoimaan, ja PG onkin ollut yksi tarkkaan seuraamistani osakkeista ja vuonna 2018 ostin ensimmäiset erät PG:n osaketta.

Omasta mielestäni kampanja oli nerokas ja varsin mieliä avartava. Itse pidän vastaavista mainoksista, joissa itse tuote jätetään sivurooliin isomman ajatuksen taakse.

Nämä mainokset kestävät hyvin aikaa, ja siinä ehkä piileekin niiden nerokkuus. Veikkaan että esimerkiksi sellaista naistenpäivää ei hetkeen tule, missä joku ei tätä mainosta jakaisi jossain päin sosiaalista mediaa. Linkit leviävät sosiaalisessa mediassa äkkiä ja sekös on nannaa mainostajalle.

Myös Suomessa osataan mainostaa

Samanlainen esimerkki hyvästä mainoksesta löytyy tälläkin hetkellä kotimaisesta televisiostamme, sekä myös omasta osakesalkustani. Teleoperaattori Elisa pyörittää tällä hetkellä ”Pidetään yhteyttä – pidetään yhtä”-kampanjaa, jolla on mielestäni hyvä ja tärkeä sanoma.

Elisan kampanja on kenties yksi historian parhaista kotimaisista mainosvideoista. Tämä on varmuudella niitä mainoksia jotka muistetaan vielä kymmenien vuosien päästäkin, toisin kuin jo vuosia vaikuttaneet hintasaarnaajat. Iso peukalo kuitenkin ylöspäin Elisalle tästä kampanjasta! Nyt saan olla ylpeä Elisan osakkeenomistaja. Toivottavasti nämä onnistuneet kampanjat näkyvät vielä joskus myös yhtiön osakekurssissa.

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Yksi kommentti kohteessa “Meikäläinen sijoittaa kuin tytöt

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *