Bloggaaminen ja passiiviset tulot. Mikä kaunis avioliitto! Vai onko näiden kahden asian selvää suhdetta edes olemassa?

Passiiviset tulot tuntuvat kiinnostavan ihmisiä melko paljon, ja sen vuoksi internet on täynnä siihen liittyvää ohjeistusta. Toisaalta, kukapa ei olisi kiinnostunut ”helpon rahan” tekemisestä? Tuo on varmasti yksi ”ikuisuusaihe”, joka kiinnostaa ihmisiä sukupolvesta toiseen. Ei siis ihme, että erilaiset julkaisijat nostavat aihetta mielellään pinnalle.

Jos googlaat hakusanoilla ”miten saada passiivista tuloa”, törmäät melko nopeasti vinkkiin oman blogin perustamisesta. Perusta blogi, tuota sinne sisältöä ja laita sivu täytteen mainoksia. Sen jälkeen rahaa virtaa tilillesi tekemättä yhtään mitään.

Bloggaaminen nähdään usein melko helppona keinona saada itselleen passiivista tuloa, mutta onko se sitten todellisuudessa sitä? Olen pitänyt tätä blogiani nyt yli kaksi vuotta, ja sinä aikana olen saanut mielestäni aika kattavan kuvan bloggaamisen mahdollisuuksista. Sen vuoksi voisin omistaa tämän kirjoituksen bloggaamiselle ja passiivisille tuloille.

passiiviset tulot helppo raha

Mikä ihme on passiivinen tulo ja miten se liittyy bloggaamiseen?

Sijoittajalegenda Warren Buffett on joskus todennut seuraavaa: ”If you don’t find a way to make money while you sleep, you will work until you die.” Jotta voit tienata nukkuessasi, sinun tulee saada passiivisia tuloja.

Ai niin, unohdin kokonaan avata mitä passiiviset tulot ovat. Lukijoista kaiki eivät välttämättä tiedä sitä, mitä termillä oikein tarkoitetaan. Passiiviset tulot ovat sellaista tuloa, jonka vuoksi emme joudu laittamaan aamulla herätyskelloa soimaan. Ne tulevat tilillemme ”tekemättä yhtään mitään”, vaikka todellisuudessa saadaksesi passiivista tuloa tulevaisuudessa, joudut tekemään ensiksi jotain.

Yleisin esimerkki passiivista tuloista taitaa olla sijoittaminen ja esimerkiksi osinkotulot. Ostat osakkeita ja pidät niitä. Osakkeet tarjoavat usein säännöllistä osinkotuloa, eli tilillesi tipahtelee euroja, vaikka kääntäisit vain tylysti kylkeä aamulla kellon soittaessa. Et siis rehki lainkaan osinkojesi eteen, minkä vuoksi ne ovat passiivista tuloa sinulle.

Bloggaaminen mielletään usein myös passiiviseksi tuloksi. Kärjistettynä esimerkkinä kirjoitat blogitekstin tai pari, julkaiset ne ja sen jälkeen vastaanotat rahaa sitä mukaa kun ihmiset lukevat lompakot avoinna blogiasi. Helppoa kuin mikä. Vai onko?

Erityisesti sijoitusblogeilla haasteita olla passiivinen

Näin parin vuoden kokemuksella uskallan väittää, ettei blogilla tienaaminen ole todellakaan noin helppoa. Pelkästään suomalaisia blogeja on olemassa varmaan satoja tuhansia, joten massasta erottuminen on vaikeaa. Blogia tulee markkinoida säännöllisin väliajoin, sillä kilpailu on ankaraa.

Erityisesti sijoitusblogeilla on ilmassa jatkuvasti varsin kovaa kilpailua. Omavaraisuushaaste-blogi ylläpitää listaa kotimaisista sijoitusblogeista, ja lista on pitkä kuin nälkävuosi. Uusia blogeja syntyy varmaan viikoittain, samalla kun jotkut vanhat blogit kuolevat. Jos olet blogisi suhteen passiivinen, eivät ne lukijat ikuisesti sinun vanhoja kirjoituksiasi lue. Myöhemmin he siirtyvät tuoreempien ja enemmän aktiivisten blogien pariin.

Tässä tulee mielestäni ensimmäinen passiivisen tulon ongelma. Passiivinen tulohan ei salli rahan eteen ponnisteluja, joten periaatteessa ahkeran markkinoinnin avulla tienatut tulot eivät ole lainkaan passiivisella tavalla saatuja.

Sisällön oltava ajankohtaista

Sijoitusblogien ongelmana on myös vahva ajankohtaisuus. Monet sijoitusblogien lukijat haluavat lukea ajankohtaisia kirjoituksia ja ajankohtaisuus on myrkkyä passiivisille tuloille.

Esimerkkinä ajankohtaisuuksista monet lukijat saattavat etsiä tekstejä aiheesta ”mihin kannattaa sijoittaa NYT?”, ”miten Brexit vaikuttaa sijoituksiin?” tai ”joko tänä vuonna pörssit romahtaa?”. Aiheena nämä ovat sellaisia, että ei blogeista varsinaisesti mitään absoluuttista oikeaa vastausta löydy, mutta sieltä voi kenties lukea miten bloggarit ovat itse kyseisiin asioihin suhtautuneet.

Ollaksesi jatkuvasti pinnalla ajankohtaisten aiheiden parissa, joudut kirjoittamaan säännöllisesti uutta sisältöä blogiin, joka on taas kerran kaikkea muuta kuin passiivista tekemistä. Lisäksi ajan myötä jotkut tekstisi saattavat muuttua vanhentuneiksi, pahimmillaan jopa käyttökelvottomiksi.

Elävänä esimerkkinä tästä blogista voisin kertoa kun vuosi sitten pohdiskelin Nordnetin Superluoton käyttämistä Bank Norwegianin talletustilillä. Tuolloin Norskin korko oli Superluoton korkoa suurempi, joten siitä olisi joku voinut tehdä ainakin suht helppoa rahaa. Noh, alle puoli vuotta julkaisun jälkeen Norwegian laski talletuskorkoaan alle Superluoton koron, tappaen samalla koko kirjoitukseni pointin. Nyt tuo teksti on yhtä käytännöllinen kuin vanha VHS-kasetti, eikä enää auta minua passiivisten tulojen hankinnassa.

Tämä tekstien ”pilaantuminen” onkin mielestäni yksi pahimmista sudenkuopista sijoitusbloggaamisen saralla. Jotkut kirjoitukset saattavat vanheta jopa muutamassa päivässä, eivätkä ne enää sen jälkeen kiinnosta lukijaa. Yhtenä esimerkkinä voin kaivaa vaikkapa Rovion romahduksen helmikuussa 2018. Ketä kiinnostaa vuotta tai paria myöhemmin Rovion yhden päivän kurssiliike? Korkeintaan ehkä jotain Angry Birds-hateria, joka voi naureskella asialle jälkikäteen.

Bloggaaminen voi olla passiivisten tulojen kannalta helpompi jossain lifestyle-blogissa, jossa jaetaan esimerkiksi askartelu- tai leivontaohjeita. Nämä ohjeet eivät vanhene yhtä helposti kuin talousuutiset, mistä syystä siellä voi olla helpompaa tienata passiivisia tuloja.

Bloggaaminen on muutakin kuin kirjoittamista

Eikä nämä bloggaamisen ikävyydet tähän jääneet. Loikataan nyt sijoitusblogien parista ihan yleisesti kaikenlaisen bloggaamisen ja ”somejulkisuuden puolelle”. Tämä sama koskee varmasti myös tubettajia, instagrammaajia ja mitä näitä muita nyt on.

Yksi yleinen harhaluulo näihin ammatteihin liittyen on se, että blogin, YouTube-accountin tai Instagram-tilin pitämisen ainoa työ olisi sisällön tekeminen. Väärin. Se blogiteksti, video tai kuvapäivitys vie loppupeleissä vain murto-osan kokonaisajasta. Muita työvaiheita riittää kaikille, erityisesti siinä kohti kun alat saamaan paljon näkyvyyttä ja tilisi alkaa saamaan yhteistöitä.

Esimerkiksi tässä minun blogissa omasta ajastani alle puolet jää kirjoittamiseen. Yli puolet ajasta käytän siis aivan muihin blogiin liittyviin asioihin. Näitä voi olla tekstien markkinointi, sähköpostiviestittely tai muu hienosäätö.

Jos haluatte hyvän esimerkin oheisesta hienosäädöstä, niin minulla on sellainenkin takataskussa. Maaliskuun alussa Nordnet kertoi lopettaneensa affiliate-markkinointinsa TradeTrackerin kanssa. TT:n kanssa tehdyt linkit eivät enää parin päivän päästä toimi lainkaan, vaan ne pitää siirtää AdTracktionin alle. Minulla oli tässä blogissa vähintään sata erilaisia Nordnetin TradeTracker-mainoksia, jotka jouduin kaikki poistamaan varsin nopealla toiminnalla.

Käytin tähän siivoamiseen aikaa noin kolmisen tuntia. Jos en olisi sitä tehnyt, olisi Nordnetin avatuilla salkuilla tienaaminen loppunut kuin seinään. Sen sijaan taas asian korjaaminen ei näy lukijalle juuri lainkaan. Tuskin tekään edes huomasitte muuttaneeni linkkejä. Tämä tilanne kuvastaa mielestäni hyvin sitä, ettei lukija aina edes huomaa kaikkia bloggaamisen työvaiheita.

Toinen asia mihin poltan paljon aikaani, on erilaiset sähköpostineuvottelut. Laitan keskimäärin ehkä 2-4 viestiä viikossa bloggaamiseen liittyen. Yleensä nämä viestit liittyvät johonkin yhteistyökuvioon, eli siis toisin sanoen jonkinlaiseen tienaamiseen. Näitäkään ei pitäisi tehdä, jos haluaisi saada nimenomaan passiivista tuloa.

Hakukoneoptimointi tuo passiivisia tuloja

Jottei tämänkin blogitienaamisia käsittelevä teksti menisi jälleen kerran ihan vain kehnosta palkasta kitinäksi, täytyy tähän kirjoitukseen työntää myös vähän vinkkejä passiivista tuloa hamuaville. Ainakin minä olen havainnut Googlen olevan passiivisia tuloja hankkivan paras ystävä.

Googlen hakutulokset ovatkin salakavalasti nousseet minun blogini suurimmaksi liikenteenlähteeksi. Aiemmin ihmiset löysivät tiensä tänne Facebookin kautta, mutta nyt Google on ottanut Mark Zuckerbergin firmasta selvän niskalenkin.

Syitä Googlen ylivoimalle on kaksi. Ensinnäkin olen hieman vähentänyt markkinointia Facebookin sijoitusaiheisissa ryhmissä, eli linkkejäni klikkaillaan Facebookissa auki aiempaa vähemmän. Samaan aikaan olen panostanut hakukoneoptimointiin ja sitä kautta saanut liikennettä tänne päin Googlesta.

Jos joku ei tiedä mitä hakukoneoptimointi on, niin sen tarkoituksena on kasvattaa sivuston todennäköisyyksiä saavuttaa piikkipaikkoja Googlen hakutuloksissa. Googlen algoritmit ovat todella mittavia, eikä kukaan oikein tarkalleen tiedä niiden toimivuutta. Hakutulosten kärkeen pääsemisessä ei ole olemassa oikotietä, mutta pienillä ja oikeilla kikkailuilla voit helpottaa todennäköisyyksiä sille, miten Google löytää blogisi.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

En ala nyt tässä tekstissä paljastamaan temppujani hakukoneoptimoinnin saralta. Se on sen verran iso aihe, että saattaisin kenties tehdä siitä myöhemmin oman tekstinsä. Katsellaan.

Sen sijaan voisin kertoa pikaisesti nyt siitä, miksi ihmiset löytävät blogini Googlesta. Olen onnistunut tietyillä hakusanoilla löytämään suht hyviä sijoituksia Googlen hakutuloksissa. Siinä on ihan helkkarin iso ero, oletko hakutuloksissa ensimmäisten kolmen joukossa, vai oletko valahtanut toiselle tai kolmannelle sivulle. Jos mietitte omaa käyttäytymistänne Googlessa, niin kuinka usein selaatte hakutuloksia toiselle sivulle asti? Varmaan aika harvoin.

Tärkeää on myös saavuttaa hyviä ja yleisiä hakusanoja, joilla saat sijoitut hakutuloksissa korkealle. Esimerkiksi hakusanoilla ”Rikhard Wacker blogi” sijoitun luonnollisesti piikkipaikalle, mutta kuinka moni googlaa noilla sanoilla? Todella, todella harvat. Sen vuoksi kannattaa keskittyä parempien sanojen ympärille.

Tämä blogi sijoittuu kärkipäähän esimerksi hakusanoilla ”S-juna”, ”metsäsijoittaminen”, ”opintolaina asp” tai ”POP Vakuutus alennuskoodi”. Nuo hakusanat tuovat minulle päivittäin lukijaliikennettä ilman, että laitan tikkua ristiin asian eteen. Tämä jos mikä on sitä passiivista tienaamista, ainakin jos vertaa siihen että viljelen keskustelua erilaisilla foorumeilla tai jaan ihmisille linkkejä teksteihini.

Koodilla "INSSIN" saat 25 euron alennuksen POP-Vakuutuksista

Passiivista sekä ei-passiivista tienaamista

Toki tässä kohti on myös hyvä muistaa se, että pelkkä lukijaliikenne blogiin ei tee kirjoittajasta rikasta. Tasaisen lukijaliikenteen saaminen on vain ensimmäinen askel tienaamisen tiellä. Seuraavan askeleen aikana täytyy keksiä se, miten muuttaa lukijamäärät rahaksi.

Kuten jo aiemmassa tekstissäni teille kerroin, Google AdSensen mainonnalla ei kovin isoihin rahoihin päästä vielä käsiksi. Kumppanuusmarkkinoinnit jo mainitun Nordnetin tai POP Vakuutuksen kanssa menee vielä suht passiivisesta tienaamisesta, mutta siinähän ne passiiviset tuloni sitten olivat. Parit tekemäni kaupalliset yhteistyöt, kuten OP Sijoittajakoulu sekä Kilpailutuspalvelu.fi toivat kyllä minulle rahaa, mutta vain kertaluontoisen korvauksen.

Loppupeleissä bloggaamisessa ei liiku edes kovin paljoa passiivisia tuloja, tai ei ainakaan sijoutusblogeissa. Passiivisia tuloja saa lähinnä mainosten katselusta ja klikkailusta (olettaen ettei lukija käytä AdBlockeria), Nordnetin liideistä sekä POP Vakuutuksen asiakkuuksista.

Tietysti voisin laittaa tänne jotain affi-linkkejä esimerkiksi verkkokauppoihin, mutta niillä tienaaminen vaatisi sen, että lukija ostaisi jotain verkkokaupasta. Tässä päästään taas yhteen uuteen sijoitusblogien ongelmaan; lukijat tulevat blogiin yleensä etsimään säästö- ja sijoitusideoita, eivätkä suinkaan tuhlaamaan roposiaan.

Loppupäätelmät: lukion opettaja kiteyttää

Lopuksi palataan vielä hetkeksi minun lukioaikoihin. Tätä tekstiä kirjoittaessa mieleeni tulivat lukion tunnit, jossa matematiikan opettajamme Pauli sätti meitä laiskoja takapenkin kuhnureita. Pauli kiteytti laiskan miehen ajatusmaailman täydellisesti sanoen; ”te näette ihan hirveästi vaivaa siihen, ettei tarvitsisi nähdä vaivaa”.

Tuo oli ehkä nerokkain heitto, mitä opettajaltani muistan kuulleen. Sitä voi käyttää myös moneen muuhunkin asiaan, kuin pelkästään opiskeluun. Heitto sopii esimerkiksi tähän kirjoitukseen varsin hyvin. Bloggaritkin näkevät paljon vaivaa, ettei tarvitsisi nähdä vaivaa.

Minun mielestäni kaikenlainen bloggaaminen ja erityisesti sijoitusbloggaaminen on kaikkea muuta paitsi passiivista tienaamista. Blogin pitäminen pitää sisällään paljon erilaisia työvaiheita, ja niistä yksikään ei sovi yhteen passiivisuuden kanssa.

Parantaakseen passiivisten tulojen todennäköisyyttä joudut tekemään paljon töitä, mikä on myös ehkä vähän ristiriidassa passiivisuuden kanssa. Ongelmaksi tulee myös se, että maailma muuttuu jatkuvasti. Uusia blogeja syntyy, hakukoneiden algoritmit päivittyvät ja blogisi aiheet saattavat vanhentua. Kaikki nämä elävöittävät tilannetta, eikä mistään voi olla tulevaisuudessa varma.

Toisin sanoen, vaikka saisit tänään blogillasi paljon passiivista tuloa, huomenna ne voivat päättyä kuin seinään. Kun passiiviset tulot loppuvat, joudut aloittamaan urakan taas alusta. Joudut ponnistelemaan jälleen kerran sen eteen, että leikki muuttuisi takaisin passiiviseksi.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

2 kommenttia kohteessa “Bloggaamisella passiivisia tuloja(ko?) – Talousblogilla tienaaminen, osa V

  1. Veera Saloheimo kommentoi:

    Olen samaa mieltä siitä, että bloggaamista ja muuta digitaalista liiketoimintaa usein mainostetaan helppona ja kovinkin passiivisena tulonlähteenä, mutta todellisuus on toinen. Varsinkin alussa homma vaatii paljon työtä. Siitä eteenpäin pystyy vähitellen rakentamaan vanhan päälle ja hyödyntämään jo kertynyttä näkyvyyttä. Esimerkiksi tunnetussa The Laptop Millionaire -kirjassa (oletko lukenut?) annetaan suorastaan harhaanjohtava kuva digibisneksen helppoudesta ja käynnistämiseen vaadittavasta ajasta.

    • RJW kommentoi:

      Kiitos tosta kirjavinkistä! En ole vielä lukenut yhtään kirjaa aiheeseen liittyen, joten tuo pitää kyllä laittaa lukulistalle. Kiitos tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *