HUOM! Tämä teksti on sittenkin täyttä potaskaa, sillä valuuttatili ei lupailuista huolimatta toimi kuten luvattiin. Eri valuutassa noteerattuja osinkoja voi kyllä jemmata eräänlaiselle valuuttatilille, muttei niillä voi käydäkään kauppaa. Kirjoitin tästä päivitetyn blogikirjoituksen ”Oikaisu: Nordean valuuttatili yhtä tyhjän kanssa”. Jääköön tämä teksti kuitenkin muistoksi esimerkkinä Nordean asiakaspalvelusta. Tekstin pointti on kuitenkin nyt invaliidi. 

***

Päätin nyt kirjoittaa tästä case-Nordean valuuttatilistä myös tänne blogiin, kun niin usein törmään yhä näihin virheelliseen tietoihin ja oletuksiin. Olen asiasta monesti kirjoittanut Shareville-profiilissani, mutta jospa tämä Blogger tavoittaisi paremmin suomalaiset piensijoittajat. Kuten otsikko sen sanoo, Nordeassa on oikeasti mahdollisuus avata valuuttatili.

Nordea valuuttatili kokemuksia
Artikkelin kuva: Arto Alanenpää

Mikä on ongelma?

Ongelmana Nordean asiakkailla on, että Nordean osakesalkkuun ei mukamas ole mahdollisuutta kytkeä ns. valuuttatiliä kuten Nordnetissa. Valuuttatili tarkoittaa sitä, että osakesalkkuun on mahdollisuus säilöä muitakin valuuttoja kuin euroja. Eli saadessasi osinkoja esimerkiksi valuutoissa USD, SEK, NOK tai DKK, ne jäävät salkkuun sillä summalla, mitä lähdeveron jälkeen olet saanut.

Miksi tämä on ongelma?

Koska valuuttatiliä ei mukamas ole mahdollisuus Nordeassa perustaa, sen vuoksi eri valuutoissa tulleet osingot käännetään salkussasi takaisin euroiksi. Näistä osingoista Nordea perii valuutanvaihtokustannusta 0,3 %. Kun taas haluat näillä osingoilla ostaa jotain muussa valuutassa kuin eurossa noteerattua osaketta, sinulta veloitetaan jälleen 0,3 % valuutanvaihtokuluja.

Esimerkkilasku
Olen ostanut OY Esimerkki AB:n osakkeita 100 kpl hintaan 10 USD/kpl. Tämän hetken valuuttakurssilla yksi dollari on 8,59 euroa, joten ostokseni maksavat 859 euroa. Tästä valuutanvaihdosta Nordea veloittaa minulta 0,3 %, eli 0,003 x 859 e = 2,58e.

OY Esimerkki AB maksaa osinkoa joka kvartaali yhden dollarin osakkeelta, eli sadalta osakkeelta saan osinkoja 100 USD (85,9e) joka kolmen kuukauden välein. Jos sinulla ei ole olemassa ns. valuuttatiliä, Nordea veloittaa sinua taas 0,3 % kuluilla kun dollari-osingot käännetään euroiksi salkkuun. Eli 0,03 x 85,9e = 0,26 e menee taas Nordean kassaan. Tämän jälkeen osingoista lähtee vielä se 15 % lähdeveroa. Kun haluat sijoittaa saamasi osingot uudestaan, ja vieläpä samaan yhtiöön OY Esimerkki AB, joudut jälleen maksamaan taas 0,3 % valuutanvaihtoa. Eli osinkojen uudelleensijoittajat maksavat periaatteessa 0,6 % siitä, että osinkoja venkoillaan jatkuvasti USD-EUR-USD-välillä.

Jos taas sinulla on käytössäsi valuuttatili, osinkosi 100 USD (miinus tietenkin lähdeverot) pärähtävät sellaisenaan salkkuusi, eikä pankki pääse niihin valuutanvaihdon muodossa väliin ollenkaan. Kun taas sijoitat nuo dollari-osinkosi uudelleen johonkin dollarissa noteerattuun kohteeseen, et joudu maksamaan ollenkaan valuutanvaihtokuluja, koska valuutta on jo ”oikea”.

Niin mitä siitä Nordeasta?

Nordea se on melkoinen ketkuilija. Näin kirjoitin Sharevillessä keväällä. Lyhyesti kerrottuna tarina meni näin:

Hain asuntolainaa, minulle markkinoitiin Nordean sijoituspalveluita. Sanoin kyllä, koska kiinteä prosenttihinnasto houkutti versus Nordnetin kiinteät minimisummat. Sain seuraavalle päivälle ajan jollekin Nordean sijoituspalveluvastaavalle. Nohevana piensijoittajana olin kerännyt lapulle useita kysymyksiä, ja yksi niistä oli valuuttatilin mahdollisuus Nordeassa. Vastaus about sanasta sanaan oli seuraava. ”Meillä ei valitettavasti ole mahdollisuutta valuuttatilin avaamiseen. Olen tietoinen Nordnetin tavasta, ja olen jatkuvasti vaatinut Nordeaakin ottamaan sen käyttöön. Valitettavasti tätä ei Nordeassa ole kuitenkaan mahdollista tehdä, enkä usko että hetkeen niin tulee käymään.” Minä uskoin tämän, sillä mielestäni ihan mahdollinen skenaario.

Homma sai kuitenkin hassun käänteen kun Sharevillessä ilmoitin tehneeni salkun myös Nordeaan. Samalla tuli mainittua ohimennen että ainoa harmi on valuuttatilin avaamisen mahdottomuus. Sitten kuvaan astuivatkin Sharevillen käyttäjät Mikerk ja Tharkun. Kaksikko sanoi minulle miten Nordeassa onkin oikeasti mahdollisuus tehdä valuuttatili. Sen tekemistä täytyy vain osata vaatia. Lähes samalta istumalta tilasinkin sitten soittopyynnön Nordealta. Jätin soittopyyntöön liitteenä ajan koska minua saa häiritä, olenhan vuorotyöläinen. Laitoin että koko aamun kello 14 asti minua saa pommittaa soitoilla. Sen jälkeen olen töissä.

Noh, eiköhän puhelin soi luonnollisesti kello 16 ja työpaikalla pahimpaan aikaan, eli kahvitunnilla. Siinä selitin sitten asiani miten minulle sanottiin Nordeasta että valuuttatilin avaaminen on mahdotonta, mutta eräällä kaverillani se kuitenkin onnistui. Taas alkoi samat lätinät kuin viimeksi. ”Meillä ei ole mahdollisuutta avata valuuttatiliä, vaan niistä valuutanvaihdoista joutuu aina maksamaan. Mutta eihän se ole kuin 0,3 % per kerta!” Jossain vaiheessa jouduin muuttamaan äänenpainoani vähän äkäisemmäksi, ja sanoin suoraan miten kaverini sanoi, että nyrkkiä pöytään hakkaamalla Nordeasta lopulta saa valuuttatilin. Lopulta vastapuolen täti lupasi selvittää asian, ja seuraava puhelinsoitto sovittiin viikon päähän. En tiedä miksi näin pienen asian selvittämiseen piti viikko varata, mutta sovittiin kuitenkin että Nordea on minuun yhteydessä tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan.

Tietty päivä ja tietty kellonaika tuli, mutta puhelua ei kuulunut. Koska ajankohdan oli tällä kertaa esittänyt Nordea itse, laitoin nettisaitin chatin kautta suht äkäistä viestiä että miksei teiltä soiteta vaikka on luvattu. Tunnin päästä sovitusta ajasta myöhässä puhelimeni soi, ja vastapuoli pahoitteli unohdustaan. Mutta muuten asenne oli viikon aikana muuttunut. Nyt jostain syystä valuuttatilin avaaminen olikin mahdollista Nordeassa! ”Tässä oli sattunut joku väärinkäsitys. Minäkin jouduin tämän asian selvittämään esimieheltäni.” Joopa joo, minusta haiskahtaa sille että Nordea koittaa vedättää tässä piensijoittajiltaan pennosia esittämällä typerää.

Mutta eihän sitä valuuttatiliä nyt voinut puhelimessa avata. Se vaati vielä käynnin konttorilla! Piti kuulemma allekirjoittaa lappusia. Jouduin varaamaan ajan ja menemään paikalle lattamaan nimet paperiin, että saisin valuuttani vaihdettua halvemmalla. Paikanpäällä minulle tuli mieleen että jospa avaisin tilin dollarien lisäksi myös Ruotsin kruunuille. Eihän se käynyt. En oikein ymmärtänyt väittikö Nordea että vain yksi valuuttatili kerrallaan, vaiko että paperien tulostamisessa kestää taas viikon. Minulla v-tutus oli siinä vaiheessa jo niin suuri, että annoin asian olla. Mennään vain dollareilla.

Nordnetissä valuutanvaihto ilman valuuttatiliä maksaa Nordeaa vähemmän, eli 0,25 %. Mikäli valuuttatilin haluaa, sen avaaminen onnistuu noin 15 sekunnissa. Vain muutamat ”kyllä” ja ”hyväksyn”-nappuloiden painamiset. En ymmärrä miten Nordnetissä näin rutiinitason juttu on Nordeassa niin kiven alla, että valuuttatilin avaaminen kestää operaationa parikin viikkoa.

Loppusanat

Tämä oli ehkä räikein esimerkki huonosta kokemuksestani Nordean kanssa. Useamman asuntolainaehdotuksen kevään aikana Nordeasta hakeneena voin kuitenkin sanoa, ettei kyseessä ole ainoa kerta kun ongelmia riitti. Tuntui että jokaisella kerralla jotain sanomista löytyi. Joskus minulle myytiin turhia maksullisia palveluita, joskus minun haluamani edullisia kikkoja ei ollut mahdollista suorittaa. Lopulta aina pienen vänkäämisen jälkeen palvelut menivätkin kuten piti. Kun kysyin miksi tämä ei onnistunut heti ekalla yrittämällä, vastaukset olivat aina ”Tässä on sattunut nyt pieni inhimillinen virhe. Tästä täytyy laittaa palautetta eteenpäin.”

Pohdin viikko sitten salkkuni Q2 tuloskauden kirjoituksessa Nordeaa, ja miksi en sitä nyt pienen laskun jälkeen tankkaa. Mainitsin yhdeksi lukuisista syistä henkilökohtaiset huonot kokemukset, mitä olen tämän vuoden aikana Nordeassa kokenut. Tämä tarina oli yksi esimerkki tästä. Kenties se räikein kaikista. Ainakin minulle jäi sellainen kuva, että Nordea koittaa ”huijata” asiakkaitaan maksamaan enemmän kuluja. Vähän huolettaa kieltämättä, kun Nordea on ylivoimaisesti suurin osakeomistukseni ja ollut vuosia oma lempilapseni. Nyt tällä hetkellä vähän mietityttää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tällä sähläämisellä ainakin tapettiin minun innostukseni ottaa Nordean salkku käyttöön Nordnetin salkun rinnalle. Nordeassa minulla on ollut salkku jo pian puoli vuotta, mutta omistuksia sinne ei ole tullut hankittua.

Jos sinä haluat Nordean salkkuusi riittää valuuttatilin, ota yhteys pankkiin. Jos ja kun sinulle sanotaan sen olevan mahdotonta, väitä vastaan. Linkkaa vaikka tämä minun blogitekstini heille mikäli mahdollista. Kaipailisin myös teiltä muilta kommentteja ja kokemuksia siitä, onnistuiko valuuttatilin teko kerralla. Onko asiaan tullut kenties parannusta viime talvesta?

***

HUOM! Tämä teksti on sittenkin täyttä potaskaa, sillä valuuttatili ei lupailuista huolimatta toimi kuten luvattiin. Eri valuutassa noteerattuja osinkoja voi kyllä jemmata eräänlaiselle valuuttatilille, muttei niillä voi käydäkään kauppaa. Kirjoitin tästä päivitetyn blogikirjoituksen ”Oikaisu: Nordean valuuttatili yhtä tyhjän kanssa”. Jääköön tämä teksti kuitenkin muistoksi esimerkkinä Nordean asiakaspalvelusta. Tekstin pointti on kuitenkin nyt invaliidi. 

Artikkelin kuva: Arto Alanenpää

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

5 kommenttia kohteessa “Nordeassa on mahdollista avata valuuttatili

  1. Antero Vipunen kommentoi:

    Itse en enää edes kuse muiden kuin pienten pankkien ja Handelsbankenin suuntaan. Sijoituksena voi olla ok ja ehkä erilaiselle asiakkaallekin, mutta minulle noilla isoilla pankeilla ei ole mitään annettavaa… vain jonotusta, odottamista, vaivalloista asioiden hoitamista ja ymmärtämättömyyttä.

  2. h kommentoi:

    Minulla on melkein vastaavat kokemukset nordeasta noin vuosi sitten kun laskivat kaupankäyntihintoja: jätin soittopyynnön tietylle ajalle ja asiani valuuttatilin kytkemisestä arvo-osuustilin vastatiliksi. Soittivat väärään aikaan, eikä asiakaspalvelija edes ymmärtänyt mistä on kyse. Piti varata aika pankista asian selvittämistä varten.
    Pankinkaan asiakaspalvelija ei ymmärtänyt; onhan niin kätevää muuttaa usd osingot euroiksi ja takaisin kun ostaa usd-osakkeita. Muu ei ole mahdollista.
    Lopetin asiakkuuteni nordeassa, se sentään onnistui.

  3. Santeri kommentoi:

    Hei! Mulla ei tälläisiä ongelmia ole ollut, vaan valuuttatilin avaaminen kerrottiin olevan mahdollista. Kuitenkin kuulemma vain yksi valuuttatili/asiakas. Lisäksi valuuttatiliä ei kuulemma ole mahdollista liittää ao-tiliin, eli aivan turha kuitenkin kun osingot muutetaan kuitenkin euroiksi ja valuutanvaihtokuluja menee. Saitko sinä siis valuuttatilien liitettyä ao-tiliin? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *